Bogen bygger på en grundlæggende tanke om, at vi skal turde tage ansvar, være tydelige og vise vej som fagligt ansvarlige voksne. Vi har alle brug for at blive set, hørt og lyttet til. Det gælder både børn og voksne – lærer og elev. Men selvfølgelig mest af alt handler det om, at vi som lærere viser os som professionelle omsorgspersoner, der tør tage fat i det barn, der viser tegn på mistrivsel.
Det er en klog bog, som psykolog Ulla Dyrløv har skrevet, og den går tæt på og kan gribe fat i lærerens egne skjulte eller glemte behov. For det, der gør en god lærer, er vel netop det, at man kan sætte sig i barnets sted, at man fornemmer, når der er noget, der ikke er, som det burde være. At man tør gå hen til det barn, der har mistet en forælder til en alvorlig sygdom, eller et barn, hvis forældre står midt i en skilsmisse. Det er vigtigt, at vi ikke bare står der som den voksne professionelle og er bange for at gøre mere skade end gavn. Ofte er det de ting, der ikke bliver sagt eller ikke bliver gjort, der er de allerværste. Men det handler selvfølgelig også om, hvordan man gør det.
Læs hele anmeldelsen på Folkeskolen.dk